“Denise, doe jij ook iets met reuma?”

Gisteren kreeg ik bovenstaande vraag. Op het gebied van voeding is mijn antwoord ja en nee.

Waarom? Ik denk dat veel reumatische klachten flink verminderd kunnen worden door (vaak al relatief kleine) aanpassingen in de normale dagelijkse voeding. Zoals het weglaten van de toegevoegde suikers, koffie- en alcoholgebruik te verminderen en meer water te drinken.

De basisvoeding moet eerst op orde zijn, voordat je aan de slag gaat met specifieke aanpassingen in het voedingspatroon zoals suppletie. Met basisvoeding bedoel ik een verantwoord voedingspatroon volgens de Richtlijnen van de Gezondheidsraad; De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Daar is niets mis mee en bij veel mensen met of zonder reuma is daar nog veel winst te behalen. Ook het dagelijks voldoende blijven bewegen blijft ontzettend belangrijk, bij voorkeur in de buitenlucht. Goed voor de opname van Vitamine D. Hoe lastig het bewegen soms ook is, probeer toch te kijken naar wat wel mogelijk is.

Hoe ziet de Schijf van Vijf er ook alweer uit? Klik hier!

En hoeveel moeten we dagelijks minimaal bewegen? Klik hier voor meer info.

Wil je toch aan de slag met specifieke voeding om reumatische klachten zoveel mogelijk te verminderen? Begin dan eerst hier eens mee:

– Verhoog inname van omega-3 om ontstekingen te beheersen: Eet regelmatig vette vissoorten die het hoogste gehalte aan omega-3 vetzuren bevatten, zoals zalm, haring, makreel, sardines etc. De richtlijn van de Schijf van Vijf is 1x per week 100 gram.

– Overige sleutelingrediënten zijn: Ananas, kurkuma bleekselderij en felgekleurde vruchten en groenten. Deze zijn rijk aan anti-oxidanten.

– Gebruik olijfolie in plaats van andere bakolies. Olijfolie bevat meer omega-3 en minder omega-6 dat bij overmatige inname ontstekingen kan verergeren.

* Bron: Eten als Medicijn van Dale Pinnock

Mocht je mijn hulp hierbij kunnen gebruiken, neem dan contact met me op. Ik kan je erbij helpen! Afspraken bij de BGN-gewichtsconsulent kunnen worden vergoed vanuit het aanvullende pakket van je zorgverzekeraar. Informeer naar de voorwaarden.