Een paar kilootjes aan gewicht verliezen: Waarom lukt het de een wel en de ander niet?

Sommige mensen houden zich moeiteloos aan een persoonlijk weekmenu om bijvoorbeeld een paar kilootjes lichter te worden. Waarom lukt het de een wel en de ander niet? Misschien heeft het met je motivatie te maken. Komt die van binnen of van buiten?

Om gewicht te verliezen, om te werken aan een gezonde leefstijl, of om bijvoorbeeld voor het eerst tien kilometer te kunnen hardlopen moet je gemotiveerd zijn. En ja, natuurlijk wil iedereen wel lekker slank en fit zijn, dus dat lijkt een open deur. Toch zijn er verschillende redenen om een paar kilo’s af te vallen, om aan je fitheid te werken en de een werkt een stuk beter dan de ander. Het verschil tussen interne en externe motivatie en alles wat daartussen zit. Er zijn vier soorten:

  1. Externe motivatie: Gewicht verliezen omdat iemand anders dat van je wil. Bijvoorbeeld je partner, of je kind. Het wordt van buitenaf opgelegd en tja, dat werkt nu eenmaal niet zo goed.
  2. Er is ook motivatie uit schuldgevoel. Het vervelende gevoel dat je krijgt als het (weer) niet lukt om je aan je weekmenu te houden. Je voelt je schuldig, of slap of niet wilskrachtig genoeg. Dat vervelende gevoel kan er bij sommige mensen voor zorgen dat je je toch weer aan je weekschema houdt, maar het is op de lange termijn geen sterke motivator.
  3. Je motivatie kan ook voortkomen uit een belang. Je wilt bijvoorbeeld afvallen omdat je gezondheid eronder heeft te lijden. Of omdat er een feest aankomt en je in die mooie jurk wilt passen. Of je traint voor een halve marathon. Deze vorm van motivatie is al een stuk krachtiger.
  4. Tot slot is er intrinsieke motivatie. Dit is de allerkrachtigste vorm van motivatie, omdat die helemaal uit jezelf komt. Het geheim is dat je het leuk maakt voor jezelf. Je eet bijvoorbeeld extra lekker omdat je op dieet bent, of je experimenteert wat meer in de keuken. En als je meer gaat sporten, kies je een vorm waar je echt zelf plezier in hebt. Bijvoorbeeld wandelen in de natuur, dansen of fietsen.

Hoe meer intrinsiek gemotiveerd je bent, hoe gemakkelijker het is om je doel te behalen. Hoe zit dat met jou? En kun je manieren vinden om het leuker voor jezelf te maken?