Stem hoofdmaaltijd af op melatonine

Een nieuwe kijk op afvallen: Ga “klok-eten”

Door rekening te houden met je biologische klok, kun je een gezond gewicht bevorderen. Het reguleert de stofwisseling door het afstemmen van je eettijden op deze “eigen” interne klok.

Een regelmatig leefpatroon bevordert de gezondheid, terwijl het werken in ploegendiensten de kans op overgewicht vergroot. Je lichaam heeft diverse andere innerlijke klokwerken zoals je hormoonspiegels, hartritme, slaappatroon lichaamstemperatuur en het belangrijkste je spijsverteringsorganen. Al deze klokwerken dienen synchroon te lopen met je 24-uurs hoofdklok in je brein!

Het tijdstip van eten ten opzichte van van aanmaak melatonie in de avond is van invloed op het lichaamsgewicht. Bij een te kort tijdsbestek tussen de laatste maaltijd en het moment van de melatonineproductie is er een verhoogde kans op overgewicht en een te hoog vetpercentage.

Het beste tijdstip voor het nuttigen van de grootste maaltijd is 8 uur voor aanvang van melatonineproductie; Het moment waarop je naar bed gaat of slaperig begint te worden. Dit houdt in dat wanneer je om 21.00 uur slaperig begint te worden, het beste tijdstip van eten hoofdmaaltijd om 13.00 uur is!

(Bron: Fit met Voeding, het tijdschrift van Gert Schuitemaker,1, 27e jaargang 2019)