Uit eten en afvallen, gaat dat wel samen?

Krijg je iets aangeboden wat je eigenlijk niet wilt eten, zeg dan gewoon ‘nee’. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verontschuldigen. Jij neemt de beslissingen over wat je wel en niet eet. Vertel eerlijk dat je je fitheid wilt bevorderen en bezig bent om je leefstijl te veranderen. Mensen hebben er meestal meer begrip voor dan je denkt.

Spreek van te voren af dat je alleen een hoofdgerecht neemt, mogelijk met deze genoemde reden.

Mocht de situatie er niet naar zijn kies dan de goede keuzes in een restaurant.

  • Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurd of gebakken gerechten. In koude rode sauzen zitten vaak minder calorieën dan in witte sauzen.
  • Een kleinere portie is prima, als je niet beknibbelt op de gezonde producten. Vraag of ze saus of dressing apart serveren. Dan heb je zelf de mogelijkheid om te kiezen hoeveel je op je gerecht doet.
  • Wijn en bier bevatten veel calorieën. Ook vruchtendranken en frisdranken tikken aardig aan. Kies daarom voor (kraan)water of koolzuurhoudend water.
  • Bestel het toetje pas na het hoofdgerecht, als je het dan nog echt wil. Vraag jezelf af: Heb ik dit echt nodig?

Wat zijn goede keuzes in een restaurant?

  • Voorgerecht: (volkoren)brood met een beetje tapenade, bouillon, een heldere soep, groentesalade of carpaccio.
  • Hoofdgerecht: mager vlees zoals biefstuk, kalkoen, vis of wild met veel groente en net zo veel aardappelen, rijst of pasta als je normaal nodig hebt.
  • Nagerecht: Fruit, vruchtensorbetijs, koffie of thee.
  • Er zijn ook in restaurants dus goede keuzes te maken. Zolang je niet te veel en met aandacht eet, mag af en toe uit eten best!